Rajalliset raamit ja isompi ikkuna

Paitsi paperilehden lukija olen myös sellaisen tekijä, ja tietoinen painotuotteen rajoituksista. 

Teksti: Helena Kokkonen

Rakastan paperilehtiä. 

Aamut aloitan painetun Hufvudstadsbladetin parissa. Kun lojun sohvalla illansuussa, kädessäni on ehkä Latu & Polku tai Aku Ankka. Junamatkojen evääksi saatan ottaa ammattijärjestön tabloidin, sähköyhtiön asiakasjulkaisun tai apteekin ilmaisjakelun. 

Toki luen lehtiä verkossa: silmäilen uutisia sanomalehdistä, ällistelen juoruja iltapäivälehdistä ja kaivan reseptin aikakauslehden sivuilta. Siinä se sitten onkin. 

Suhteessa tekniikkaan en pidä itseäni pahimman lajin änkyränä. Minulla on käytössä pelit, vermeet ja taidot, joilla verkkoon mennään. Miksi kuitenkin tarraan paperiin? 

Kyse on tunteesta, tunnelmasta, lukukokemuksesta. Paperijulkaisu on hyvä kädessä, ystävällinen silmille, esineenä miellyttävä. Kokonaisuus, johon uppoudun, ja jonka jossain vaiheessa olen kalunnut loppuun. Ruudulla en koe samaa lukemisen riemua. Tottumusta, totta kai. Myös jotain sellaista, jonka nimeen vannon. Kauan eläköön kirjapainotaito! 

Paitsi paperilehden lukija olen myös sellaisen tekijä, ja tietoinen painotuotteen rajoituksista. Sivumäärä sanelee sisältöä. Pitää lyhentää tekstiä, pitää jättää hyvä kuva pois, pitää sumplia. Poistaa pari sanaa otsikosta, lause ingressistä, kappale leipätekstistä. Hikoilla merkki- ja sanamäärien kanssa. Hylätä kokonainen juttu. (Useimmiten lyhentäminen kyllä parantaa tuotetta. Tiivistäminen se vasta taito onkin.) 

Mutta yritäpä sovittaa marttatoiminta näihin rajallisiin raameihin! Kun on tuhat yhdistystä, olisi tuhat ja yksi tarinaa kerrottavana. Kiinnostavia henkilöitä, yllättäviä sattumuksia, toiminnan volyymiä. Verkkolehti avaa isomman ikkunan tälle kaikelle. Painettu lehti postitetaan lähinnä jäsenille, verkossa jutut tavoittavat muitakin. Ehkä joku törmää marttajärjestön ohjelmatarjontaan ensimmäistä kertaa. Ehkä joku tekee verkkoartikkelin koskettamana sen, jota on jo harkinnut, eli liittyy jäseneksi. 

Tekijälle tärkeintä on, että juttu luetaan; ruudulta tai paperilta, kukin mieltymystensä mukaan. Koitukoon printin ja verkkolehden kimppa marttailun menestykseksi.