Kuvat: Kerttu Malinen
Minna Tuum: ”Martoissa on poikkeuksellista yhteisöllisyyttä”
Minna Tuum löysi uuden yhteisön Kallion Uusista Martoista pari vuotta sitten. Mediamarttana hän haluaa kannustaa muita marttayhdistyksiä rohkeaan viestintään.

– Mietin, että tämä on kyllä Suomessa poikkeuksellista! Kaikki tulivat moikkaamaan ja kysymään, mistä olen ja mitä minulle kuuluu.
Näin Minna Tuum muistelee viime kesänä järjestettyjä Marttojen Pride-etkoja. Se oli Marttaliiton järjestämä brunssitapahtuma ennen varsinaista Helsinki Pride -kulkuetta. Sama henki on mukana muussakin toiminnassa: Martat on Minnalle ”todella positiivinen yhteisö”, josta saa ”hyvää fiilistä elämään”.
– Pride-etkoilla tehtiin myös glitter-meikkejä, enkä ihan miettinyt päiväni kulkua loppuun asti. Lähdin suoraan tapahtumasta mökille, ja olinkin sitten Virroilla K-kaupassa glitterit naamassa. Siinä sitten mietin peseytymistä, että enhän näin voi järveenkään pulahtaa, hän nauraa.
Marttailu on tuonut monia muitakin hauskoja ja ikimuistoisia hetkiä Minnan elämään. Toiminta on suorastaan temmannut uuden martan mukaansa, niin monessa on vasta pari vuotta järjestöön kuulunut Minna ollut mukana.
Rohkeasti someen!
Ammatiltaan Minna Tuum on viestinnän ja markkinoinnin osaaja. Marttoihin liittyessään hän otti yhteyttä liiton viestintään ja kertoi, että haluaisi tuoda taitonsa myös järjestön käyttöön. Pian Minna ryhtyikin mediamartaksi ja alkoi auttaa muita marttayhdistyksiä verkkosivujen laatimisessa.
Myös kotiyhdistyksessään Kallion Uusissa Martoissa Minna tekee paljon sosiaalisen median sisältöjä ja blogikirjoituksia. Samaan aikaan yhdistyksen jäsenmäärä on kasvanut hurjasti. Kaikkiaan jäseniä on 85, viime vuonna mukaan liittyi 23 uutta jäsentä ja tänäkin vuonna jo 16.

– Toki kasvu voi olla sattumaakin. Uskon kuitenkin myös siihen, että kyllä yhdistyksen näkyminen somessa kannattaa. Mielestäni on kiva näyttää nimenomaan sitä tekemisen meininkiä, mitä marttatoiminnassa on! Jos joku etsii itselleen yhdistystä, voi innostava somesisältö kannustaa mukaan, Minna pohtii.
Minna tunnistaa, että monet arkailevat sosiaalista mediaa. Hän haluaisi kuitenkin rohkaista yhdistyksiä kokeilemaan sisällön julkaisemista.
– Monilla on tosi kivoja yhdistyskirjeitä! Niitä uskalletaan lähettää, mutta sitten ei uskalleta laittaa someen sisältöä. Sanoisin, että rohkeasti vaan! Ei someen tarvitse olla mitään koulutusta. On helppoa tehdä vaikkapa kerran kuussa yksi postaus, sillä saa jo paljon sisältöä.
Ei tarvitse olla kodin ihme
Kun Minna Tuum löysi Kallion Uudet Martat, hän käveli suoraan yhdistyksen vuosikokoukseen ja liittyi kannustavan ilmapiirin vakuuttamana suoraan hallitukseen. Nyt hän toimii kotiyhdistyksessään viestintävastaavana sekä varapuheenjohtajana. Hallituksesta onkin muodostunut ystäväporukka yhteisen suunnittelu- ja järjestämistyön lomassa.
Vuonna 2019 perustettu Kallion Uudet Martat on melko tuore yhdistys, jonka toiminta on monipuolista ja vireää. Kuukausittaisissa tapahtumissa puuhataan yhdessä jos jonkinlaista: yhdistyksessä on kokeiltu muun muassa juurileivontaa, saippuan tekemistä, paperimassa-askartelua, hyönteishotellin rakentamista sekä toffeen ja lakritsin valmistamista. Lisäksi yhdistyksessä toimii Kaljaa ja kutimia -käsityökerho, joka tapaa niin ikään joka kuukausi. Yhteisöllistä liikuntaa kaipaavat taas käyvät yhdessä kvartaalikävelyillä.
Kallion Uusissa Martoissa on monen ikäistä väkeä aina opiskelijoista eläkeläisiin. Monet asuvat Helsingin Kalliossa, mutta kaikki eivät. Jäsenistöä yhdistää rento, rohkea ja huumorintajuinen asenne.
– Minullakin oli joskus sellainen ajatus, että martan täytyisi olla jonkinlainen kodin ihme. Meillä saa kuitenkin myös sählätä! Sitten yhdessä pähkitään, miten asiat sujuu. Esimerkiksi myssypajassa itse sain neulotuksi ihan mystisen luupin… Onneksi joku huomasi tekemäni virheen ja osasi neuvoa, ja aloitin myssyn neulomisen alusta uudestaan. Toisia tuetaan ja kannustetaan, tämä on tosi lämminhenkinen yhteisö, Minna kertoo.

Omassa yhdistyksessä toimimisen lisäksi Minna on tutustunut myös Marttaliiton työntekijöihin ja muiden yhdistysten marttoihin. Vastikään hän oli myös Marttojen brändikuvauksissa. Minna arvostaa sitä asiantuntijaroolia, joka Martoilla suomalaisessa yhteiskunnassa on.
– Ei ole sellaista päivää, etteikö joku martta olisi uutisissa! Martoilla on merkittävä asema asiantuntijana, ja marttoihin luotetaan. Järjestötoiminta on valtavan tärkeää, ei tällaisia asioita tee mikään yritys.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Verhoilla näkösuojaa ja tunnelmaa- Osta valmiina tai ompele itse ohjeillamme

Martan mokapala: Tönkkösokeroitua mehua
